اگر می‌خواهید میزان پیشرفت وب‌سایت خود را اندازه‌گیری کنید، از چه راهی این کار را انجام می‌دهید؟

شاخص کلیدی برای سنجشِ این کار چه خواهد بود؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که به آن باید توجه کرد، میزان رشد سایت از نظر رتبه در گوگل می‌باشد. از این طریق می‌توانیم تشخیص دهیم که در مسیر درست حرکت کرده‌ایم یا نه؛ منظور آن است که آیا توانسته‌ایم نیاز مشتریان را درست تشخیص دهیم و در راستای آن حرکت کنیم؟

فرضاً شما محصول، خدمت یا مقالة جدیدی به سایت خود اضافه کرده باشید. چگونه می‌خواهید تشخیص دهید که این محصولِ جدید در راستای نیاز مشتریان بوده است یا نه؟ حتی اگر دکمه‌ای هم به سایت خود اضافه می‌کنید باید آن را تحلیل کنید و ببینید که آیا توانسته‌اید نیاز کاربران را به درستی برطرف کنید یا خیر.

ابزارهای زیادی برای تحلیل سایت و رتبه آن در گوگل وجود دارد. ولی قبل از آن که بخواهیم به ابزارها بپردازیم، شاید بهتر باشد بدانیم که دقیقاً چه چیزی را می‌خواهیم اندازه‌گیری کنیم.

پس در ادامه توضیح خواهیم داد که در ابتدایِ راه، چه داده‌ای نیاز داریم و سپس با استفاده از ابزارها، می‌توانیم آن داده‌ها را استخراج کنیم و در مسیر درست از آن‌ها استفاده کنیم. اگر بخواهیم کورکورانه وارد ابزارها شویم بدون آن که بدانیم چه می‌خواهیم، بین داده‌ها غرق می‌شویم و اصلاً نمی‌توانیم چیزی را تحلیل کنیم.

مراحل زیر می‌تواند به شما در استخراج داده‌های مورد نظر و سپس تحلیل آن‌ها کمک بهتری بکند:

  1. چه اطلاعاتی برای تحلیل نیاز دارم؟

قبل از ورودتان به ابزارها (که در ادامه توضیح خواهیم داد)، می‌توانید یک سری شاخص مشخص کنید.

مثلاً برای مقاله جدیدی که اخیراً گذاشته‌ام، چقدر بازدید داشته است؟

از این تعداد بازدید، چند درصد آن‌ها تا آخر این مقاله را مطالعه کرده‌اند؟

چند درصد افرادی که آن را کامل مطالعه کرده‌اند، روی دکمه آخر صفحه کلیلک کرده‌اند و وارد صفحه خدمات یا محصولات شده‌اند؟

چند نفر از آن‌ها خدمات یا محصولات من را دیده‌اند و مقایسه انجام داده‌اند؟

و ….

می‌توانم مشخص کنم که دقیقاً به دنبال چه سوالاتی هستم. در این‌صورت، کار برای من راحت‌تر خواهد شد و می‌دانم که دنبال چه نوع داده‌ای خواهم بود و در نتیجه وقتی وارد ابزارها می‌شوم، دیگر گیج نخواهم بود.

مثال بالا تنها از یک مقاله جدید در سایت بود. شما می‌توانید برای خدمات، محصولات، دکمه، نوشته یا هر چیز جدیدی که به سایت‌تان اضافه می‌کنید، سوالاتی از قبل مشخص کرده و به دنبال آن باشید که توانسته‌اید کاربران را به درستی درگیر کنید یا خیر (با استفاده از تحلیل داده‌ها).

اکنون که سوالات را دارید و می‌دانید که به دنبال چه مدل داده‌ای هستید، داده‌ها را استخراج خواهید کرد. در این مرحله، متوجه می‌شوید که در بعضی از مراحل، ریزش کاربران به شدت زیاد بوده است.

مثلاً اکثر کاربرانی که وارد صفحه مقالة جدید شده‌اند، آن را تا انتها خوانده‌اند ولی روی دکمه انتهای صفحه کلیک نکرده‌اند.

باید تحلیل کنید که چرا کاربران روی آن کلیک نکرده‌اند.

آیا آن‌ها دکمه را ندیده‌اند؟

آیا دکمه خراب بوده است؟

آیا توانسته‌ام با مقاله‌ام، کاربران را به خوبی درگیر و کنجکاو کنم؟

و …

مثلاً ممکن است تشخیص دهیم که رنگ دکمه مشکل داشته‌ است. اکنون که رنگ دکمه را بهتر کردیم، آیا اعداد و ارقام تغییری کرده‌اند؟ آیا توانستیم ریزش کاربران، در این مرحله را بهبود ببخشیم؟

در این مرحله سعی می‌کنیم مشکلات را در بیاوریم و سپس آن‌ها را تست و برطرف کنیم. این مراحل را باز تکرار می‌کنیم تا جایی که کاربر به آن نتیجه‌ای که مدنظر ما هست، نزدیک‌تر شود.

اکنون که تقریباً می‌دانیم چه می‌خواهیم و طرز فکر تحلیل کردن را به دست آورده‌ایم، می‌توانیم با هر ابزاری کار کنیم و دقیقاً بدانیم که دنبال چه داده‌ای بگردیم.

ابزارهای زیادی وجود دارد که می‌تواند به ما در بدست آوردن داده کمک کند. در ادامه 3 ابزار محبوب را معرفی خواهیم کرد:

  1. Google Analytics

در گوگل آنالیتیکس شما می‌توانید متوجه شوید که هر صفحة سایت شما، چه عملکردی داشته است. منظور آن است که تعداد افرادی که آن صفحه را مشاهده کرده‌اند، چه مقدار زمان در آن صفحه مانده‌اند، چه تعداد بعد از آن که وارد آن صفحه شده‌اند بلافاصله صفحه را ترک کرده‌اند، اطلاعات از مخاطبان شما، درآمد سایت و…

می‌توانید متوجه شوید که کاربران‌تان از چه منبعی وارد سایت‌تان شده‌اند و بعد از ترک، وارد چه سایتی شده‌اند! بدین صورت، کاربران خود را بهتر خواهید شناخت و می‌توانید برای آن‌ها تولید محتوای مناسب‌تری داشته باشید.

این ابزار رایگان می‌باشد و شما می‌توانید با اتصال آن به سایت خودتان، هر آن‌چه را که از بدست آوردن داده نیاز دارید، بدست آورید.

  1. Microsoft Clarity

مایکروسافت کلریتی را می‌توان مکمل گوگل آنالیتیکس دانست.  البته گوگل آنالیتیکس می‌تواند به صورت کامل نیاز ما را برای تحلیل داده حل کند.

یکی از ابزارهایی که مایکروسافت کلریتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، آن است که به شما رفتار افرادی که به سایت‌تان سر زده‌اند را نشان می‌دهد.

 یعنی  صفحه نمایش کاربران سایت‌تان را رکورد می‌گیرد و شما می‌توانید رفتار آن‌ها را مشاهده کنید. از طرفی، می‌توانید ببینید که ماوس کاربران در کجای وب‌سایت شما بیشتر چرخش داشته است و در نتیجه، از آن نقاط حساس به خوبی استفاده کنید و کاربر را به سمت اهداف خود بکشانید.

آنالیز سایت
  1. Similar Web

در این ابزار شما می‌توانید دامنه سایت‌تان را سرچ بزنید و عملکرد کلی سایت‌تان را مشاهده کنید. اینکه در ایران و در جهان، سایت شما چه رتبه‌ای دارد، تعداد کاربرانی که از سایت شما دیدن کرده‌اند، رقبای شما چه کسانی هستند، مخاطبان شما از چه شبکه‌ اجتماعی وارد سایت شما شده‌اند، سن آن‌ها چقدر است و…

به صورت کلی می‌توانید رقبا را ببینید و یک دید کلی از سایت خود پیدا کنید و شاید مانند گوگل آنالیتیکس نتواند نیاز شما را برطرف کند.  

مثلاً می‌توانید رقبای خود را سرچ بزنید و متوجه شوید که عملکرد آن‌ها به چه صورت هست.

جمع‌بندی

ما برای آنکه متوجه شویم آیا در مسیر درست حرکت می‌کنیم یا خیر، باید یک راهنما داشته باشیم که مدام مسیری که می‌رویم را اندازه‌گیری کند و به ما یادآور شود که در راستای نیاز مشتریان حرکت می‌کنیم یا نه و رشد خود را اندازه‌گیری کنیم.

در این‌ راستا، تحلیل داده‌هایِ رفتارِ مشتریان می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر ما بدانیم که چه داده و اطلاعاتی را نیاز داریم و تحلیل کردن آن‌ها را بلد باشیم، مطمئناً از هر ابزاری می‌توانیم استفاده کنیم و مشکلی پیش نخواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *