تفاوت برند سازی و برندینگ

تفاوت برند سازی و برندینگ

تفاوت برند سازی و برندینگ

برای درک بهتر تفاوت برندسازی و برندینگ ابتدا باید تعریف جامع و کامل از برند،برندسازی و برندینگ داشته باشیم.

برند چیست؟(تفاوت برند سازی و برندینگ)

در حقیقت برند(Brand) یا مارک نام،عبارت یا طرح یا نماد و یا هر ویژگی دیگر مشخص کننده خدمات یا فروشنده محصول خاص است که آن محصول یا خدمات را از دیگر محصولات و خدمات متمایز میکند.

در تعریفی دیگر میتوان گفت برند مجموعه ای از ارتباطات عملکردی و احساسی است.

در حقیقت برند توقع مشتری از محصول را برآورد میکند.

 

 

معانی برند برای مشتری:

  • وسیله ای نمادین
  • عهد وپیمان با تولید کننده
  • ریسک کمتر
  • هزینه جستجو کمتر
  • و….

معانی برند برای فروشنده:

  • نماد مزیت رقابتی
  • روشی برای فروش آسان
  • علامتی از کیفیت برای مشتری راضی
  • وسیله ای برای سود مالی
  • و…..

برندسازی چیست؟(تفاوت برند سازی و برندینگ)

در واقع یکی از مهم ترین ارکان برند سازی حوزه ایجاد رابطه با مشتریان و در معرض دید مشتری قرار دادن برند میباشد.

یکی دیگر از جنبه های برندسازی روند ایجاد ارزش برای مشتری است،این بدان معناست که مشتری تمام چیزهایی که باید درباره هویت تجاری یک محصول بداند را تجربه کند.

برای برندسازی باید تمام انواع برند را بشناسیم:

  • برند محصول:در تعریفی ساده میتوان گفت برندی که به دنبال تجربه برای محصول باشد مانند: SONY _BMW _NIKE

 

  • برند خدمات:در حقیقت برند خدمات در جهت ایجاد تجربه فرهنگ و دانش در حوزه خدمات شرکت یا اشخاص است مانند: بیمه_بانک و ….

 

  • برند خرده فروشی:در بیان این برند میتوان بیان کرد ترکیبی از محصولات،خدمات و تجربه های مشتریان است مانند:اکبرجوجه و…

 

 

برندینگ به چه معناست؟(تفاوت برند سازی و برندینگ)

با ذکر یک مثال میتوان به راحتی به مفهوم برندینگ پی برد،تصور کنید نوزادی (برند) به دنیا میاید در اولین اقدام برای این نوزاد نام انتخاب میکنیم،در اقدامات بعدی برای رشد و ارتقا نیاز به پرستار ،مراقبت مستمر و حمایت همیشگی برای رشد و توسعه دارد.

در حقیقت برندینگ مجموعه ای از بیانیه های ماموریت ها،اهداف و مفهوم اصلی یک شرکت است که از طریق صدای برند

بیان میشود.

 

برندینگ دو دسته دارد:

  • برندینگ جدید:در این برندینگ مدیر تبلیغات با توجه به نیاز مصرف کننده، خواسته و نظر مصرف کننده را به شرکت یا سازمان انتقال میدهد تا بر اساس آن عمل نمایند،در حقیقت هدف این نوع برندینگ  وفاداری به برند است.

 

  • برندینگ قدیم:در این نوع برندینگ شرکت های تبلیغاتی به تمایلات مصرف کننده توجهی ندارند و راه خود را بدون نیازهای مصرف کننده پی میگیرند.

قدم های اساسی برندینگ:

  • انجام تحقیقات گسترده بازاریابی
  • به وجود آوردن یک رابطه احساسی بین برند و مشتری
  • تاکید و تمرکز بر یک ارزش خاص و ویژه
  • انتخاب نام مناسب و درخور برای انتقال مفهوم برند

در یک جمع بندی کلی میتوان گفت که برندسازی به معنا و مفهموم خلق یک جلوه واحد در خصوص شرکت است،در حالیکه برندینگ جنبه بصری سازمان یا شرکت است که نیازهای حیاتی و ضروری را بیان میکند.

 

×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

×