می‌دانیم که امروزه، محتوا و بازاریابیِ خدمات و محصولات، از طریق محتوا اهمیت دارد و می‌تواند فروش کسب‌وکار‌ها را افزایش دهد. شاید محتوا بسیار اهمیت داشته باشد، ولی تولید محتوایِ منظم اهمیت خیلی بیشتری دارد.

کسب‌وکار‌ها شاید تمرکزشان را روی زیبایی وب‌سایت بگذارند و به تولید محتوا اهمیتی ندهند. هر چند زیباییِ وب‌سایت راهی برای معتبر کردن خود نزد مشتریان است، ولی اگر محتوایی تولید نکنیم، موتورهای جستجوگر متوجه حضور شما نخواهند شد و شما را در نتایج بالا نشان نمی‌دهند.

از طرفی، تولید محتوا می‌تواند در ابتدای راه، سخت و حوصله‌سربر باشد و کمتر کسی بخواهد محتوا تولید کند؛ لذا سعی می‌کنیم ابتدا توضیح دهیم که چرا تولید محتوا می‌تواند برای کسب‌وکار شما مفید باشد و فروش شما را افزایش دهد.

معرفی محصولات و خدمات

کاربران زمانی که وارد سایت شما می‌شوند، قصد دارند آموزشی را که برای آن‌ها در قالب مقاله، ویدئو یا ویس آماده کرده‌اید، استفاده و در صورت لزوم، خدمات یا محصولات شما را خریداری کنند.

ولی قبل از آن، شما آموزشی برای خود کاربران آماده کرده‌اید و به موتورهای جستجوگر نشان داده‌اید که چه محصول یا خدمتی ارائه می‌دهید. پس اگر محتوایی تولید نکنید، کاربری به وب‌سایت شما نخواهد آمد.

کاربران تنها به نیاز خودشان اهمیت می‌دهند. اگر ببیند که آموزش شما می‌تواند نیاز آن‌ها را برطرف کند، تا انتها از آن استفاده می‌کنند؛ در غیر اینصورت، با شما تعارفی نخواهند داشت و ترک‌تان می‌کنند.

پس با استفاده از محتوای مناسب که بتواند در ابتدا، نیاز مشتریان را برطرف کند، می‌توانید کسب‌وکار خود را معرفی و در نتیجه، کاربر جذب کنید (شاید شما بخواهید کاربران‌تان را از محصولات متفاوت آگاه کنید یا به کاربران‌تان دیدی بدهید که خودشان تصمیم بگیرند چه محصول یا خدمتی برای‌شان مناسب‌تر است).

کاهش هزینه‌های بازاریابی

امروزه، ارزان‌ترین روش بازایابی، تولید محتوا می‌باشد. در ازای انرژی و زمانی که می‌گذارید، کاربر با کیفیت (کاربری که به احتمال زیاد خرید خواهد کرد) دریافت می‌کنید.

هر چند به نظر می‌رسد که بازاریابی محصولات با استفاده از تولید محتوا حتی برای برند‌ها نیز بسیار مفید است، برای یک استارت‌آپ که سرمایة پولی زیادی ندارد، بهتر هست که کمی از سرمایة زمانی خود بگذارد و تولید محتوای مناسبی داشته باشد؛ مطمئناً نتیجة آن به خودش و کسب‌وکارش باز خواهد گشت.

در بلند مدت، زمانی که تولید محتوا را با روش‌های سنتی تبلیغاتی مثل تبلیغات بنری، تلویزیونی و… مقایسه می‌کنیم، خواهیم دید که تولید محتوا از لحاظ مالی بسیار به صرفه‌تر خواهد بود.

کافی‌ست برای بهبود سئو (Search Engine Optimization) محتوای تولید شده کمی وقت‌ بگذارید؛ خواهید دید که با تولید محتوای منظم و سئوی مناسب، تعداد کاربران‌تان افزایش یافته و می‌توانید کم‌کم روش‌های درآمدی به سایت خود اضافه کنید.

فقط باید دقت کنید که شما قصد دارید برای مردم تولید محتوا کنید و نیاز آن‌ها را برطرف کنید و نه فقط در نظر موتورهای جستجوگر بهتر ظاهر شوید. بدین صورت، کاربران‌تان راضی‌تر خواهند بود و با معرفی شما به دیگران، کاربران‌تان روز به روز افزایش خواهند یافت.

کاربران به شما اعتماد می‌کنند

فرض کنید شما صرفاً روی فروش تمرکز کنید. اینکه فقط از محصولات و خدمات خود صحبت کنید و نخواهید هیچ محتوایی برای آموزش کاربران تولید کنید؛ از اینکه اصلاً چنین محصول یا خدمتی به درد شما می‌خورد یا نه.

مطمئناً همة ما حداقل یک بار محصولی را خریده‌ایم و سپس استفاده نکرده‌ایم و بعداً متوجه شده‌ایم که اصلاً چنین محصولی نیاز ما نبوده است. آیا به آن کسب‌وکار بازگشته‌ایم و دوباره خرید کنیم؟ شاید! اگر این کسب‌وکار به کار خود ادامه دهد و صرفاً بخواهد محصول خود را به فروش برساند، کم‌کم مشتریان به او اعتماد نمی‌کنند و حرف‌های او را صرفاً شعار می‌دانند 😊

زمانی که شما سعی می‌کنید کاربران‌تان را آگاه کنید و به آن‌ها آموزش دهید بدون آنکه انتظاری از آن‌ها داشته باشید، کم‌کم به شما اعتماد می‌کنند و به حرف‌تان گوش می‌دهند (آموزشی که به آن‌ها کمک می‌کند خرید بهتری داشته باشند و تشخیص دهند که آن محصول واقعاً نیازشان هست یا خیر؛ نه اینکه صرفاً بخواهیم محصول‌مان را بفروشیم).

در نهایت، وقتی که بدانید کاربران‌تان چه مدل محتوایی نیاز دارند (به مرور زمان متوجه خواهید شد)، در زمان مناسب و در کانال مناسب آن را انتشار خواهید داد و در نتیجه کم‌کم به برند تبدیل می‌شوید. کسب‌وکاری که به عنوان مرجع در نظر گرفته خواهد شد و همه به آن برای بررسی و مقایسه مراجعه می‌کنند (همانند دیجی‌کالا که کاربران قبل از خرید هر محصولی، احتمالاً یک بار به دیجی کالا سر می‌زنند و قیمت‌ها و نظرات را بررسی می‌کنند).

جمع‌ بندی

فکر کنم تا اینجا توانستیم متوجه شویم که ارزان‌ترین راه برای جذب کاربر، ایجاد اعتماد و تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار، تولید محتوا خواهد بود.

حال که اهمیت تولید محتوا را متوجه شدیم، چگونه و با چه ابزارهایی قرار هست که تولید محتوا داشته باشیم؟

اصلاً اینکه چه چارچوب‌هایی باید رعایت شود تا سئوی سایت بهبود یابد و بتوانیم اطلاعات رایگانِ مفیدی در اختیار کاربران قرار دهیم؟

در مقاله‌های بعدی توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانیم تولید محتوا با رعایت حداقل استاندارد‌ها را داشته باشیم و سپس با استفاده از چه شاخص‌هایی تشخیص دهیم، محتوایی که تولید کرده‌ایم توانسته نیاز کاربران را برطرف کند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *