تأثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی

می توان گفت تأثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی آنچنان هم منفی نبوده است و با توجه به اینکه افراد زیادی به سمت خریدهای اینترنتی و استفاده از خدمات آنلاین روی آوردند، باعث رونق این نوع کسب و کارها شد. ولی این بیماری علاوه بر به خطر انداختن جان افراد باعث لطمه زدن به برخی مشاغل شد، حال کدام مشاغل؟ کسب و کارهای سنتی و بازاری، زیرا خرید از این کسب و کارها فقط به صورت حضوری بود و راه دیگری برای فروش محصولات نداشتند، به همین دلیل مردم هم به دلیل رعایت و ارتباط کمتر با دیگر انسان ها، خریدهای آنلاین و اینترنتی را ترجیح دادند. ما در ادامۀ این مقاله قصد داریم تا تأثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی را مورد بررسی قرار دهیم.

 5 مورد از تأثیرات کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی

  در واقع همۀ کسب و کارهای اینترنتی رشد چشمگیری در این دوران نداشته اند، برای مثال بیزینس های مربوط به گردشگری و سفر بسیار آسیب دید و تا حدی به درآمدهای صفر رسیدند، اما از جهتی دیگر عمدۀ کسب و کارهای اینترنتی، با رشد زیاد فروش خدمات و محصولات خود، روبه رو شدند.

رونق سوپرمارکت ها و فروشگاه های آنلاین

در مقابل کاهش فروش و کسادی برخی بازارها، فروشگاه های اینترنتی رشد خوبی را تجربه کردند زیرا ترس مردم از بیرون رفتن و بودن در مکان های شلوغ باعث شد تا خریدهای خود را در منزل انجام دهند، از همین رو هم برخی فروشگاه ها با خرید اقلام بهداشتی سعی کردند تا اعتماد مشتریان را جلب کنند و آن ها را به خرید حضوری از فروشگاهشان ترغیب کنند. سوپرمارکت های اینترنتی هم در این دوران، شاهد فروش زیادی بودند و توانستند رشد 50درصدی را تجربه کنند، البته این مورد را هم بگویم که هرساله در یک سری ایام خاص، سوپرمارکت ها فروش زیادی پیدا می کنند ولی با شیوع ویروس کرونا، این موضوع بیشتر دیده شد.

رغبت زیاد مردم به استفاده از خدمات حمل و نقل اینترنتی

یکی از مشاغلی که می توان گفت آسیب خیلی کمی از ویروس کرونا دید، همین خدمات حمل و آنلاین یا همان تاکسی های اینترنتی بود، چرا که مردم ترس زیادی از وسایل حمل و نقل عمومی داشتند و نمی خواستند با قرار گرفتن در مکان های شلوغ خود را درگیر این بیماری کنند، به همین دلیل به تاکسی های اینترنتی روی آوردند و ایمنی خود را در استفاده از این تاکسی ها دیدند.

رشد شدید وبینارها و خدمات رسانه ای

تأکید وزارت آموزش پرورش بر آموزش های آنلاین و ماندن در خانه، خرید آموزش های آنلاین به جای رفتن به کلاس های حضوری و خرید اشتراک هایی برای تماشای فیلم در خانه، همگی باعث شدند تا سینمای خانگی و تهیۀ انیمیشن های جذاب رشد پیدا کند و اقدام به تهیۀ محتواهای بیشتر کنند، به طوری که راحت می توان گفت، رشد 50 تا 60 درصدی را مشاهده کردند.

استفادۀ زیاد مردم از دوره های آموزشی آنلاین

این مورد به همان موضوع رسانه برمیگردد و همۀ ما دیدیم که هزاران نفر به جمع تولیدکنندگان آموزش اضافه شدند و دوره های بسیار کاربردی را در بسترهای مختلفی از جمله یوتیوب و دیگر سایت های آموزشی قرار دادند. همین الان کافی است که قبل از آن چیزی که قصد یادگیری اش را دارید، کلمۀ “آموزش” را قرار دهید و در گوگل سرچ کنید، کار تمام است زیرا در عرض 1 دقیقه آموزش مدنظر خود را پیدا خواهید کرد.

رونق فروش آنلاین وسایل منزل

قبل از کرونا مردم هنوز تعصب شدیدی در خرید حضوری وسایل منزل داشتند و به علت گران تر بودن این وسایل نسبت به دیگر لوازم، همیشه حساسیت بیشتری نشان می دادند و با خود می گفتند که فقط حضوری خرید می کنیم زیرا می خواهیم کامل و دقیق محصول را بررسی کنیم، اما تأثیر ویروس کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی روی فروشگاه های وسایل منزل هم دیده شد و مردم به خاطر حفظ سلامتی خود، با پرس و جو و گشتن در سایت های معتبر، وسایل منزل را هم به صورت آنلاین تهیه کردند.

تأثیر کرونا بر دیجی کالا

از زمانی که کرونا به طور جدی وارد کشورها شد، دیجی کالا هم در ایران با اتفاقاتی روبه رو شد که نمی توان گفت مثبت بوده یا منفی ولی قبل از شیوع ویروس، دیجی کالا در طول روز حدود 200 هزار سفارش را پردازش و به مرحلۀ تحویل می فرستاد، اما چندین ماه بعد سفارشات به روزی 300 هزار و مدتی بعدتر به 500 هزار هم رسید که واقعا عدد زیادی بود.     دیجی کالا در آن شرایط با چالش هایی از جمله:

  • کمبود نیرو
  • زیاد بودن سفارش ها
  • تأمین بهداشت و سلامتی کارکنان
  • کند شدن فرآیندها به دلیل اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای بسته‌بندی کالا و ارسال آن ها
  • و تأخیر در ارسال سفارش ها روبه رو شد.

اما مدیران دیجی کالا تدابیر و تصمیمات بزرگی را گرفتند که یکی از آن ها استخدام نزدیک به دو هزار نفر دیگر بود که واقعا نیاز به برنامه ریزی و چاره اندیشی زیادی داشت، بعد از مدتی که این تصمیمات اجرایی شد، اکثر مشکلاتشان برطرف شد و توانستند سفارش ها را با سرعت و در مدت زمان کمی به دست خریداران برسانند.    

جمع بندی

شیوع این ویروس خطرناک، به طور کلی تأثیرات منفی روی اقتصاد کشورها داشت و اغلب مردم، یا شغل خود را از دست دادند و یا درآمدشان بسیار کاهش پیدا کرد، حتی همین کسب و کارهای اینترنتی هم از تأثیرات منفی کرونا به طور 100درصدی در امان نماندند و برخی از آن ها تجربه های ناخوشایندی داشتند. قطعا با مدیریت درست افراد دست اندرکار و حمایت دولت، تبعات منفی این بیماری کاهش پیدا می کند و مردم می توانند تا حدی زندگی خود را سپری کنند، زیرا همۀ قشر جامعه دارای پشتوانه مالی قوی برای نگهداری کسب و کار نیستند و با یک اتفاق، خیلی سریع کار خود را از دست می دهند.

×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

×