قبل از آن که بخواهیم از اهمیت مشاور سئو صحبت کنیم، شاید بهتر باشد کمی در رابطه با اهمیت سئو صحبت کنیم.
امروزه دیگر کمتر افرادی را میبینیم که از گوشیهای هوشمند استفاده نکنند و نیاز خود را از طریق محصولات فیزیکی مانند روزنامه یا کتاب بخواهند حل کنند. به هر مشکلی که بر میخوریم، از نحوه پختن غذا یا معده دردمان در شب، گوگل به سوالات ما پاسخ میدهد.
از طرفی، طبق تحقیقات ما زحمت این را به خودمان نمیدهیم که به صفحه دوم گوگل برویم و سعی میکنیم با همان 2 الی 3 لینک صفحه اول گوگل نیاز خود را برطرف کنیم. همچنین تحقیقات نشان دادهاند که حدود 70 درصد از ترافیکهای وبسایتها، از طریق سرچ کردن در گوگل یا هر موتور جستجوگر دیگری حاصل میشود.
ما در مقالهای دیگر از اهمیتهای سئو بیشتر صحبت کردهایم ولی تا حدودی توانستیم نشان دهیم که بودن در صفحه اولِ گوگل میتواند برای کسبوکار شما بسیار مفید باشد.
اینکه بتوانیم به صفحه اول گوگل بیایم و حتی در چند لینک اول قرار بگیریم کار سادهای نیست. ولی اگر روی سئو سایت خود وقت بگذارید و بتوانید مطابق با آخرین به روزرسانیهای گوگل، سایت خود را بهینه کنید، بدون شک در درازمدت در صفحه اول گوگل قرار خواهید گرفت.
ما در این مقاله قصد داریم به شما نشان دهیم که چرا یک مشاور سئو میتواند به شما کمک کند تا هم در وقت شما صرفهجویی شود (به عنوان صاحب کسبوکار) و هم صفحات شما با کیفیت بهتری بهینهسازی شوند.
مشاور سئو کیست؟
مشاور سئو فردیست که نیاز کاربران شما را میداند و سعی میکند با تحلیل دادهها و محتوای سایت شما، محتوایی را برنامهریزی و تولید کند که در راستای نیاز کاربرانتان باشد و در نتیجه منجر به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجوگر شود.
مشاور سئو با آخرین آپدیت الگوریتمهای موتورهای جستجوگر آشنا میباشد و همین منجر میشود که سایت شما همیشه با رباتهای گوگل هماهنگ باشد و در نتیجه بودجهتان هدر نرود. در واقع مشاور سئو با توجه به این آپدیتها، برای سایت شما استراتژی میچیند و محتوای سایت شما را به روز میکند.
مشاور سئو چه کاری انجام میدهد؟
تحقیق کلمات کلیدی
مهمترین بخش این است که نیاز کاربران تشخیص داده شود و در همان راستا محتوا تولید شود؛ لذا مشاور سئو سعی میکند با جمعآوری کلمات و جملات کلیدی که کاربران بیشتر سرچ را کردهاند، استراتژی محتوا بچیند که به بهینهسازی وبسایت کمک خواهد کرد.
این کار ملزم به گذاشتن زمان و همچنین تخصص در این حوزه هست تا کلماتی انتخاب شود که مورد نیاز کاربران هست و آنها سرچ میکنند لذا تنها یک مشاور سئو میتواند چنین کاری انجام دهد.
بررسی وبسایت
احتمالاً اولین کاری که مشاور سئو انجام میدهد، بررسی صفحات، توضیحات متا، کلمات کلیدی، سرعت بالا آمدن، امنیت سایت و دادن پیشنهادهایی برای بهبود وبسایت خواهد بود.
همچنین بررسی میکند که صفحات شما مطابق با الگوریتمهای گوگل بهینه شدهاند یا نه. کاری که نیاز به تخصص داد و صاحب کسبوکار شاید به تنهایی نتواند یا وقت انجام دادن این کار را نداشته باشد.
بررسی رقبا
البته که نباید از رقبا کپی کرد و باید دید که چرایی و چشمانداز کسبوکار شما چه چیزی میباشد و در همان راستا محتوا تولید کرد؛ ولی میتوان از رقبا نیز ایده گرفت و آن ایدهها را برای کسبوکار خودمان بومیسازی کنیم.
مشاور سئو با بررسی سایت رقبا و اینکه آنها با چه کلماتی توانستهاند در نتایج بالاتر ظاهر شوند، میتواند کلمات کلیدی مناسبی برای کاربران سایت شما با نیاز آنها طراحی کند به گونهای که بتواند از رقبا بهتر عمل کند. همچنین با بررسی اینکه جای چه محتواهایی خالی میباشد و رقیب هنوز وارد آن حوزه نشده است، میتوان کاربران را جذب خود کرد.
تحلیل رقبا نیز کار سادهای نمیباشد و نیازمند یک متخصص است که مدام رقیب و نیاز کاربران را بررسی کند و بتواند راهحلهای مناسبی ارائه دهد. مشاور سئو میتواند به خوبی از پس این کار نیز بربیاید.
بهینهسازی درون پیجی (On-page) و برون پیجی (Off- page)
تمام مواردی که در بالا ذکر کردیم، جزو بهینهسازی درون پیجی بود. یعنی اینکه چه کلماتی انتخاب شود، سرعت سایت چگونه باشد، توضیحات متا و تجربه کاربری مناسب برای بهبود رتبه سایت، در واقع کارهایی هست که روی وبسایت و درون پیجها انجام میشود.
اما باید بدانیم که خارج از وبسایت نیز (مثلاً در وبسایتهای دیگر) میتوانیم کارهایی انجام دهیم که منجر به افزایش ترافیک و ورودی سایت شما میشود. ساختن لینک در وبسایتهای دیگر از جمله از این موارد است.
اینکه تعیین کنید در چه وبسایتهایی میتوانید تبلیغات انجام دهید و به سایت خودتان لینک دهید خیلی مهم است. اینکه وبسایت مورد نظر (که قرار هست تبلیغ سایت ما را بکند) قابل اعتماد، محبوب و دارای ترافیک زیاد باشد روی ورودی سایت شما خیلی تأثیرگذار خواهد بود.
کارهایی که خارج از وبسایتتان باید انجام دهید، بیشتر در درازمدت جواب میدهد و این نیست که مقطعی و خیلی زود به جواب برسید و اثر آن زود از بین برود. این کار نیز نیازمند صبر و تلاش و تخصص میباشد. یک مشاور سئو باید بتواند به درستی کمپینهای تبلیغاتی را اجرا کند و برای آنها برنامهریزی داشته باشد و بتواند این کانالهای تبلیغاتی را بهینه کند تا بهترین خروجی حاصل شود.
سئو تکنیکال
منظور از سئو تکنیکال آن است که مطمئن شوید که سایتتان به درستی ایندکس یعنی توسط رباتهای گوگل دیده و در نتایج نشان داده میشوند. رباتهای گوگل یک بودجه محدودی را به سایت شما اختصاص میدهند و اجازه نمیدهند که رباتهای گوگل مدام سایت شما را کراول کند. لذا اینکه شما بتوانید صفحاتی که را نمیخواهید ایندکس شوند به درستی حذف کنید، میتواند کمی پیچیده باشد.
لذا در این راستا نیز برای آن که رتبه بهتری بگیرید، لازم هست برای گوگل مشخص کنید که دقیقاً چه صفحاتی را میخواهید در نتایج نشان دهید. اگر این کار را خیلی واضح و مشخص انجام دهید، گوگل به سایت شما رتبه بهتری خواهد داد.
این کار نیز نیاز به تجربه و مهارت دارد که مشاور سئو میتواند این کار را با تجربهای که دارد انجام دهد.
جمعبندی
سعی کردیم تا اینجا به شما نشان دهیم که تنها مشاور سئو میتواند به شما در قرارگیری سایت شما در صفحات اول گوگل کمک کند.
البته که خود شما نیز میتوانید این کارها را انجام دهید. ولی شما به عنوان صاحب کسبوکار بهتر نیست زمانتان را ذخیره کرده، روی مسائل دیگر تمرکز کنید و اجازه دهید مشاوران سئو این کار را با کیفیت خیلی بالاتر و در زمان کمتر و در نتیجه با خروجی بهتری انجام دهند؟