برای پرداختن به موضوع سئو و برندسازی و تاثیر آنها بر یکدیگر قبل از هرچیز باید با مفاهیم سئو و برندسازی بیشتر آشنا شویم تا بعد ازآن به تاثیر این 2 بر یکدیگر بپردازیم
قبل از تعریف مفاهیم سئو و برندسازی توجه به این نکته حائز اهمیت است که سئو و برندسازی دارای تاثیر متقابل بر یکدیگرند و می توان گفت این دو مفهوم یکدیگر را تکمیل می کنند.
تعریف برندسازی
برندسازی یا برندینگ(BRANDING)به تصویر یا تجسمی که مصرف کنندگان از خدمت یا محصول مشخص شما دارند گویند،برند سازی شامل مفاهیم گسترده ای همچون:
جایگاه یابی برند
جایگاه سازی برند
نام گذاری برند
انتخاب رنگ برند
عناصر هویت بصری برند
لوگو،آرم و شعار برند
ارزش برند و توسعه برند می شود.
برای درک بهتر مفهوم برندسازی در اینجا یک تعریف ساده از برندینگ توسط جف بزوس مدیر عامل وبسایت آمازون(AMAZON)ارائه می کنیم:
برند توسط “مخاطبان” تعریف می شود نه صاحبان کسب و کار. برند آن چیزی نیست که “شما” می گویید هستید، بلکه چیزی است که مخاطبان شما می گویند،طبق این تعریف ما در جایگاه شرکت یا شخصی که قصد برندسازی برای خود یا کسب و کار خود را داریم مسئول رساندن پیام برند به کاربران و مصرف کنندگان برند خود هستیم و همیشه باید در رساندن پیام به تمامی عناصر برند توجه داشته باشیم
پس سعی ما در برند سازی و یا دیجیتال برندینگ بیشتر مدیریت تصور و تجسم مصرف کنندگان از برند ماست و باید علاوه بر بیشتر کردن تعامل کاربران با ما به فکر ایجاد یک تجربه کاربری خوب نیز در مخاطبان خود باشیم
برای مثال در حوزه دیجیتال برندینگ وقتی ما وبسایتی داریم و قصد برندینگ آن را داریم هدف ما علاوه بر بیشتر دیده شدن در فضای وب این است که با یک طراحی حرفه ای و به کار بردن مفاهیم جدیدی همچون ui و ux به تجربه هرچه بهتر کاربران نیز کمک کنیم.
پس ما با تعریف برند و عناصر برند و همچنین برندینگ در حوزه دیجیتال آشنا شدیم حال در ادامه به تعریف سئو و تاثیر آن بر برندسازی می پردازیم:
تعریف سئو
سئو(SEO)یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو به یک سری عملیات به هم پیوسته و مداوم گویند که رتبه سایت ما در موتورهای جستجو به خصوص گوگل را بهبود بخشند،سئو دارای سه بخش اصلی سئو تکنیکال یا سئو فنی،سئو داخلی(تولید محتوا،لینک دهی داخلی و…)سئو خارجی(بک لینک و تبلیغات کلیکی و غیره) است
در تعریف ساده تر برای سئو می توان گفت سئو مجموعه کارهایی است که ما باید در وبسایت خود انجام دهیم تا بیشتر دیده شویم و کاربران ما را ازمیان دیگر رقبا انتخاب کنند وقتی کاربران ما را انتخاب کنند گوگل نیز در میان دیگران ما را بر می گزیند و رتبه های بهتری را در سرچ گوگل به ما و مطالبمان می دهد.
اینجاست که شاید شما نیز حدس هایی در رابطه با سئو و تاثیر آن بر برندسازی زده باشید!!!
سئو و تاثیر آن بر برند سازی
همانطور که در بالا گفته شد ما سئو سایت را انجام می دهیم تا کاربران ما را بپسندند و گوگل نیز ما را بیشتر از بقیه به آنها نشان دهد
حال اگر وبسایت ما و نام برند ما شناخته شده باشد گوگل نیز اعتبار بیشتری به وبسایت ما خواهد داد برای مثال دیجی کالا به عنوان یک برند شناخته شده اعتبار زیادی نزد کاربران و گوگل دارد اگر شما قصد خرید کالایی را داشته باشید ممکن است دیجی کالا در سرچ گوگل در مورد آن کالای خاص رتبه اول را نداشته باشد اما شما به برند دیجی کالا اعتماد دارید و برای کلیک کردن به دنبال دیجی کالا خواهید گشت
پس در اینجا با توجه به اهمیت سئو در برند سازی به این نکته پی بردیم که اگر ما در سئو وبسایت خود به برندینگ نیز توجه داشته باشیم قطعا کاربران بیشتر به دنبال ما خواهند گشت و در مورد ما در فضای دیجیتال بحث و گفتگو خواهند کرد و گوگل نیز به برند ما اعتماد کرده و ما را بیشتر در معرض دید آنها قرار خواهد داد
اما چه کنیم تا یک سئو برند محور داشته باشیم؟
1-تولید محتوای مفید و اصولی:طبق گفته گوگل حضور در نتایج اول در کلمات متنوع باعث می شود کاربران به ما اعتماد کنند و در مراجعات بعدی به جای سرچ کلمات کلیدی مستقیم اسم برند ما را سرچ کنند و وارد سایت ما شوند،پس با تولید محتوای خوب و کاربر پسند و حضور در نتایج بالای گوگل برند ما نیز بیشتر دیده می شود و کاربران بیشتری با برند ما آشنا می شوند در نتیجه برندینگ نیز اتفاق می افتد
2-طراحی خوب و ایجاد ظاهر مناسب برای سایت:اگر کاربران وارد سایت ما شوند و با یک طراحی خوب و یک هویت بصری متناسب با برند ما مواجه نشوند قطعا تجربه خوبی از حضور در وبسایت ما نخواهند داشت و از سایت ما خارج می شوند که هم باعث لطمه خوردن به سئو می شود و هم مفاهیم برند سازی را نقض می کندو باعث می شود تجسم کاربران از برند ما خراب شود
3-برندینگ با استفاده از لینکهای خارجی:عملیات سئو خارجی که در بالا به آن اشاره شد شامل لینک سازی،ساخت پروفایل،کامنت و… می شود اگر شما در خارج از وبسایت خود برند خود را به سایت خود لینک دهید و اینکار را طبق اصول سئو انجام دهید علاوه بر یک لینکسازی اصولی از لحاظ گوگل برندسازی نیز انجام داده اید و ممکن است در برخی از سرچ های کلمات کلیدی نام برند شما نیز به کلمه کلیدی مرتبط با حوزه شما اضافه شود
مثلا در حوزه خدمات چاپ وقتی شما کلمه چاپ را تایپ کنید در قسمت پیشنهاد گوگل
(google suggestion) فورا عبارت چاپ آقا را خواهید دید که یک مجموعه ارائه خدمات چاپ آنلاین می باشد که در بحث دیجیتال برندینگ بسیار قوی کار کرده است.
برندسازی و تاثیر آن بر سئو
1-سرچ کردن نام برند:یکی از بهترین راه هایی که گوگل اعتبار وبسایت ما را تشخیص می دهد میزان سرچ شدن نام برند ما در گوگل است و اگر برند ما توسط کاربران زیاد سرچ شود این موضوع به سئو وبسایت ما نیز بسیار کمک خواهد کرد و گوگل به تمامی صفحات سایت ما اهتبار بالایی می دهد
2-ورود مستقیم به سایت:وقتی شما می خواهید وارد سایت گوگل یا ورزش 3 شوید مستقیما آدرس این سایت ها را وارد کرده و به این سایت هخا مراجع می کنید اگر گوگل چنین رفتری را از کاربران زیادی ببیند قطعا به ارزش وبسایت شما پی خواهد برد و به این موضوع یکی دیگر از تاثیرات برندینگ بر سئو می باشد
3-منشن کردن برند شما بدون لینک:معمولا ما در بحث لینک سازی خارجی اگر در رابطه با سایت خود صحبت کنیم به وبسایت خود نیز لینک می دهیم اما روش جدید تری که توسط الگوریتم های گوگل شناسایی می شوند همان حضور ما در فضای وب و محتوا های تولید شده توسط کاربران است یعنی در محتوا های سطح وب فقط نامی از برند ما باشد قطعا به سئو وبسایت ما کمک خواهد کرد
جمع بندی
همانطور که در بالا به مبحث سئو و تاثیر آن بر برندسازی اشاره کردیم درک کردیم که این دو مفهوم با یکدیگر ارتباط مشتقیم داشته و از یکدیگر نیز تاثیر می پذیرند یعنی ما با برندینگ حتی به صورت آفلاین نیز می توانیم به بیشتر دیده شدن خود در فضای وب نیز کمک کنیم و با بحث در رابطه با ما در فضای مجازی نیز به سئو وبسایت ما کمک خواهد کرد
مبحث سئو و برندسازی را نمیشود از یکدیگرجدا کرد و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ و سئو در حال حاضر قطعا در کنار به کارگیری کلیه تکنیک های سئو به مبحث برند و دیجیتال برندینگ نیز بیش از پیش توجه خواهند داشت.