دیجیتال مارکتینگ چیست؟

امروزه با گسترش روز افزون اینترنت و متعلقات آن و گره خوردن اینترنت به زندگی ما در حوزه مدیریت و بازاریابی نیز اینترنت پای خود را باز کرده است و مفهومی به نام دیجیتال مارکتینگ(digital marketing) یا بازاریابی دیجیتال شکل گرفته است،که در بر گیرنده کلیه عملیات بازاریابی و به اصطلاح خودمانی چسباندن نان به تنور داغ در جای مناسب و نیز در وقت مناسب اما با استفاده از اینترنت و تکنیکهای جدید تجارت الکترونیکی

تعریف دیجیتال مارکتینگ

برای دیجیتال مارکتینگ می توان دو تعریف با دو رویکرد متفاوت ارائه داد

رویکرد اول در تعریف دیجیتال مارکتینگ

رویکرد مارکتینگ یا بازاریابی تعریف دیجیتال مارکتینگ در این رویکرد به شکل زیر است

هرکاری که در بازاریابی انجام می شود اگر با ابزارهای دیجیتالی انجام شود در تعریف دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی قرار خواهد گرفت،پس با این رویکرد اگر بخواهیم وظایف یک دیجیتال مارکتر را بشناسیم باید وظایف یک کارشناس بازاریابی آشنا شویم و سپس به آن ابزارهای دیجیتالی را ارائه دهیم و سپس از آن وظایف کارشناس بازاریابی دیجیتال را درخواست خواهیم کرد.

رویکرد دوم در تعریف دیجیتال مارکتینگ

رویکرد ابزارشناسی و تکنیکهای بازاریابی دیجیتال

با این تعریف میتوان دیجیتال مارکتینگ را مهارت استفاده و به کارگیری ابزار و تکنیک های بازاریابی اینترنتی مانند سئو،ایمیبل مارکتینگ،بازاریابی شبکه های اجتماعی،تبلیغات کلیکی،تبلیغات موبایلی،پوش نوتیفیکیشن و دیگر ابزارها و تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ دانست

شغل دیجیتال مارکتینگ چیست؟

شغل دیجیتال مارکتینگ چیست؟

برای پاسخ به این سوال به تعریف هایی که در بالا ارائه شد اشاره میکنیم و شغل دیجیتال مارکتینگ که به آن دیجیتال مارکتر گویند را شرح میدهیم به شخصی که تا حدودی با علوم و فنون بازاریابی و فروش آشنا باشد و استفاده از ابزارها و تکنیکهای دیجیتال را برای تحقق اهداف بازاریابی دیجیتال به کار ببندد بازاریاب دیجیتال یا دیجیتال مارکتر گویند یک بازاریاب دیجیتال باید به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد مسلط باشد و از این ایزارها در تحقق اهداف بازاریابی دیجیتال بهره جوید

ابزارها و تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ

  1. تبلیغات کلیکی
  2. بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing)
  3. بهینه سازی موتورهای جستجو(سئو-seo)
  4. ایمیل مارکتینگ
  5. تبلیغات همسان یا بومی (Native Advertising)
  6. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  7. اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
  8. بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  9. بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)
  10. روابط عمومی آنلاین (Online PR)
  11. بازاریابی محتوایی(content marketing)

نکته قابل ذکر در رابطه با ابزارهای گفته شده در بالا این است که ترکیب این ابزارها با یکدیگر و اجرای کمپینهای 360درجه و در نظر گرفتن بودجه کارفرما برای دریافت بهترین بازدهی از این ابزارها و تکنیک های دیجیتال مارکتینگ باید مورد توجه افراد فعال در حوزه بازاریابی دیجیتال قرار گیرد.

خدمات دیجیتال مارکتینگ چیست؟

خدمات دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به کار بستن کلیه ابزارها و تکنیک های بالا برای جذب مشتری در بستر آنلاین را خدمات دیجیتال مارکتینگ گویند این خدمات را می توان از آژانسهای دیجیتال مارکتینگ درخواست کرد یا شرکتهای بزرگ بخش بازاریابی اینترنتی را به حوزه های کاری خود اضافه نموده اند و در داخل شرکت خود از خدمات دیجیتال مارکتینگ بهرع می برند اما سوالی که در رابطه با خدمات دیجیتال مارکتینگ وجود دارد این است که هدف از ارائه این خدمات چیست؟

هدف از ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ چیست؟

معمولا هدف از ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ به نیازهای شما یا کارفرما بستگی دارد اما اهداف زیر را میتوان مهمترین اهداف دیجیتال مارکتینگ دانست:

  • افزایش کارایی و بهینه سازی کمپینها
  • آگاهی از برند یا برند آوارنس(brand awareness)
  • هدف گیری دقیق مشتریان
  • نرخ بازگشت سرمایه یا ROI
  • اندازه گیری و ردیابی دقیق اهداف دیجیتال مارکتینگ

شاید پس از آشنا شدن با مفهوم دیجیتال مارکتینگ و آشنایی با ابزار ها و تکنیکهای آن نحوه اجرای یک عملیات دیجیتال مارکتینگ یا کمپین بازاریابی آنلاین برای شما به یک دغدغه تبدیل شده است و یک سوال مهم ذهن شما را درگیر کرده باشد که دیجتال مارکتینگ را از کجا شروع کنیم برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟از کجا شروع کنیم؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در منابع مختلف شاید بتوانید انواع مفاهیم مرتبط با استراتژی و ادغام آن با روش های آنلاین را بیابید که به صورت تخصصی و تفصیلی در رابطه با مفهوم استراتژی و به کارگیری آن در حوزه بازاریابی آنلاین سخن به میان آمده است اما ما در اینجا قصد داریم چند راه حل عملی و کوتاه را در اختیار شما قرار دهیم قبل از هرچیز یک تعریف کوتاه از استراتژی داشته باشیم

استراتژی یعنی اینکه من تصمیم های دقیق و شفاف در مورد نحوه رقابت با رقبا بگیرم که این تصمیم ها در یک بازه طولانی و ادامه دار مد نظر هستند،اما استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست و از کجا شروع کنیم؟

  1. پرسونا مخاطب خود را بسازید:اولین چیزی که برای بازاریابی اینترنتی باید بدانید، این است که بازاریابی شما قرار است کدام دسته از افراد را مورد هدف قرار دهد و دقیقا می‌خواهید چه کسی را برای کسب و کار خود جذب کنید
  2. هدف خود را مشخص کرده و سپس منابع رسیدن به اهداف را در نظر بگیرید:یک رویکرد استراتژیک قبل از هرچیز باید اهداف مشخص شده و قابل اندازه گیری داشته باشد و منابع رسیدن به هر کدام از این اهداف به صورت واضح مشخص شده باشند
  3. ارزیابی ابزارها و کانال های دیجیتال مارکتینگ:بعد از مشخص شدن اهداف باید ببینید که چه ابزارها و تکنیک های دیجیتال مارمتینگی متناسب با کسب و کار شماست ممکن است کسب و کار شما نیاز به تولید محتوای صوتی داشته باشد یا ایمیل مارکتینگ در کسب و کار شما حوزه ای است که بازگشت سرمایه قابل قبولی دارد
  4. برنامه ریزی برای تولید محتوا و بازاریابی محتوایی:بعد از تشخیص جنس محتوا مورد نیاز(محتوا متنی،صوتی،تصویری)برای تولید محتوا و برنامه ریزی تقویم محتوایی خود اقدام کنید
  5. بررسی مو شکافانه کمپینهای دیجیتال مارکتینگ خود:قطعا برای رسیدن به اهداف خود باید فعالیت های اجرایی خود با انواع تکنیک ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را ارزیابی کنید و اندازه گیری دقیق و گزارش کاملی از اقدامات انجام شده داشته باشید برای این کار می توانید از ابزارهای تحلیلی همچون گوگل آنالیتیکس،گوگل سرچ کنسول و دیگر ابزارهای تحلیلی استفاده کنید
  6. تمام مراحل بالا را در کنار هم به کار ببرید و از آنها بازخورد بگیرید:با ساخت پرسونای مخاطبانتان توانستید نیازهایشان را بشناسید، سپس هدف و منابعتان را ‌شناختید، با بررسی کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال که تاکنون از آن‌ها استفاده کرده‌اید توانستید ببینید کدامیک مؤثرتر بوده‌اند و حالا وقت آن است که از تمام این مراحل استفاده کنید و یک سند استراتژی جامع برای خود تهیه کنید و مطابق با آن پیش بروید. سند استراتژی شما راه موفقیتتان است. بهتر است استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را برای طولانی مدت، حدودا ۶ تا ۱۲ ماه، برنامه‌ریزی کنید.
×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

×