تولید محتوای منظم (با استفاده از تقویم محتوایی) همانطور که بارها گفته شده است، میتواند برای رشد کسبوکار بسیار حائز اهمیت باشد. اما اینکه بتوانیم هر روز (یا هر چند روز یک بار) محتوایی را که نیاز مخاطبانمان هست تولید کنیم، کاری پیچیده و زمانبر خواهد بود.
بدان معنا که باید هر روز فکر کنیم چه محتوایی میخواهیم تولید کنیم و این شاید انرژی ما را از بین ببرد؛ ولی اگر از قبل با یک برنامهریزی مشخص بدانیم که هر روز، هفته و ماه قرار هست چه محتوایی برای چه مخاطبانی در چه کانالی تولید شود، برنامهریزی بهتری میتوان کرد و انگیزه ادامة راه افزایش خواهد یافت.
البته ساختار تولید محتوا میتواند متفاوت باشد و صرفاً به این محدود نشود که در فلان روز یا هفته چه محتوایی (با چه عنوانی) قرار هست انتشار داده شود.
تقویم محتوایی شاید کار دشواری به نظر برسد، ولی برای آنکه بتوانیم از آن استفاده کنیم، قصد داریم به صورت ساده و عملی آن را توضیح دهیم (هر کاری که پیچیده و دشوار باشد، لزوماً به معنای درست بودن آن کار نیست).
هدفگذاری
مهمترین قسمت آن است که بدانیم برای هفته، ماه یا فصل آینده خود قرار هست با چه ساختاری محتوا تولید کنیم و آن را به عادت تبدیل کنیم.
اگر نتوانیم تولید محتوا را به فرآیندی تکرارپذیر و به شکل عادت تبدیل کنیم، کمکم از تولید محتوا خسته شده و قید این کار را میزنیم؛ هدفگذاری و از قبل فکر کردن به فرآیند تولید محتوا، به ساختن عادت بسیار کمک خواهد کرد.
منظور از هدفگذاری آن است که مشخص کنید هر هفته (به طور خاص، میتواند روزانه یا ماهانه باشد) قرار هست چه کاری انجام دهید. مثلاً تقویم محتوایی برای یک هفته شما میتواند مانند زیر باشد:
- پیدا کردن 10 کلمه کلیدی و نوشتن آن در یک فایل (برای تولیدمحتوا و ایدههای احتمالیِ آینده)
- · 4 مقاله در سایت آپلود شود
- · 2 مقاله از مقالههای قبلی روی سایت، آپدیت شود
برای شبکههای اجتماعی نیز میتوانید چنین برنامهریزی را داشته باشید. مثلاً روزانه:
- 10 استوری خواهم گذاشت
- · 1 پست منتشر میکنم
- پاسخ به 5 نفر از کسانی که کامنت گذاشتهاند
- پاسخ به 3 نفر داخل دایرکت
در این صورت، تقویم محتوایی شما با نفر دیگر میتواند متفاوت باشد و نمیتوان برای همة کسبوکارها یا هر شخصی، یک تقویم محتوایی یکتایی در نظر گرفت.
حتی در هر مرحله از کسبوکار و با توجه به تعداد افراد تیم، میتواند تقویم محتوایی آپدیت شود و تغییر کند. شما میتوانید تقویم محتوایی برای 3 ماه تولید کنید و سپس برای فصلهای بعدی نیز استراتژی خود را تغییر دهید (با توجه به میزان کاربران، مشتریان، تیم و…)
هدفگذاریِ منطقی انجام دهید
قرار نیست هدفی بگذارید که نتوانید از پس آن بر بیاید. البته که بهتر هست شما را به تلاش وادارد ولی به گونهای نباشد که استرس انجام دادن آن بدتر منجر شود که شما سمت تولید محتوا نروید.
اگر در ابتدای راه هستید و میخواهید وبسایتتان وارد نتایج صفحه اول گوگل شود، همین که بتوانید مقاله منظم تولید کنید، شاید کافی باشد. مثلاً مشخص میکنید که در هفته 5 مقاله تولید کنید که در ماه 20 مقاله شود.
اگر فکر میکنید کمتر از آن را میتوانید انجام دهید، ایرادی ندارد و به خودتان سخت نگیرید. هدفی بگذارید که در ابتدای راه بتوانید آن را انجام دهید.
کمکم که جلو رفتید، در تولید محتوا بهتر خواهید شد و میتوانید حجم تولید مقاله و تولید محتوا به روشهای متفاوت را بالاتر ببرید.
هدفی بگذارید که منجر به پیشرفت شما شود
برای تقویم محتوایی، در ابتدای راه (مثلاً 3 الی 6 ماه اول) میتوانید اهدافی بگذارید که به آنها دست پیدا کنید. محتواهایی که میخواهید تولید کنید (متنی، صوتی و تصویری)، به گونهای باشد که با پایان روز، هفته یا ماه، تیک آنها خورده باشد و از خودتان راضی بوده باشید.
ولی با گذشت زمان، برای آنکه پیشرفت در شما و کسبوکارتان حاصل شود، میتوانید با توجه به شرایط کسبوکارتان، اهدافی بگذارید که کمی از توان خود و تیمتان بالاتر است.
این منجر میشود که تلاشتان بیشتر شود و در نتیجه منجر به پیشرفت بیشتری خواهد شد. ولی باید از قبل، تجربه رسیدن به اهداف را چشیده باشید تا الان بتوانید برای رسیدن به اهداف بلندپروازانهتر تلاش کنید؛ در غیر اینصورت، آنها را رها کرده و انگیزهای برای ادامه راه نخواهید داشت.
جمعبندی
هر چند کمی وارد مبحث هدفگذاری شدیم، ولی تقویم محتوایی تفاوتی با هدفگذاری ندارد و قرار هست یک برنامهای مشخص را از محتوایی که قرار هست تولید کنیم، در اختیار ما قرار دهد.
اگر برنامهای مشخص برای این کار نداشته باشیم، کمکم حوصله تولید محتوا نخواهیم داشت و از ادامه راه خسته میشویم، لذا تقویم محتوایی نشاندهنده راه و ایجاد عادت برای رشد کسبوکارمان را رقم خواهد زد.