سئو چیست؟
سئو یا بهینهسازی وب سایت، شامل رعایت اصولی است برای درک بهتر محتوا از سوی موتورهای جستجو، هدف سئو قرار دادن بیشتر وب سایت شما در مقابل دید افراد در دنیای اینترنت است. سئو، همانند تابلوهای تبلیغاتی برای سایت شما عمل میکند. مخاطب با دیدن سایت شما در درجه های بالای گوگل راغب میشود که از سایت شما بازدید کند.
تکنیک های سئو هر سال در حال به روز شدن و پیچیدهتر شدن هستند و به دلیل اینکه گوگل همیشه سعی میکند بهترین و مرتبطترین نتیجه را به کاربر نشان دهد با انتشار و توسعه الگوریتمهای خود با روشهای مختلف سایتها را فیلتر میکند تا در نهایت بهترین ها را در صدر نتایج نمایش بدهد و این کار رقابت را برای سایتهایی که میخواهند رتبههای اصلی گوگل را داشته باشند بسیار سخت می کند.
شاید در گذشته این موضوع از اهمیت کمتری برخوردار بود اما امروزه فقط سایتهایی رتبههای خوب میگیرند که تمامی اصول سئو داخلی و خارجی سایت را با دقت رعایت کرده باشند.
خدمات سئو برای سایت شما چه مزایایی دارد؟
مخاطبان کالا و خدمات برای یافتن عرضهکنندگان این کالا و خدمات از موتورهای جستجو یا به طور عامیانه از گوگل استفاده میکنند. بودن سایت شما در صفحه اول گوگل میتواند برای سایت شما مزایای زیر را به همراه داشته باشد:
- افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت (این بینندگان واژه های مرتبط با برند شما را جستجو کردهاند بنابراین آنها خواهان کالا و خدمات شما هستند)
- کسب اعتبار بین مخاطبان و رقبای خود
- به رخ کشیدن برتری خود نسبت به رقبا
- کم هزینه ترین روش تبلیغاتی، که بصورت 24 ساعته به نمایش گذاشتهشده و بازده بالایی دارد.
محتوا پادشاه است
یکی از مهمترین عوامل در سئو محتوا است. تولید محتوای خوب و با کیفیت به معنی تولید یک محتوای طولانی نیست. محتوای تولیدی در طراحی سایت بر اساس نیاز مخاطب صورت می گیرد. به طور مثال یک سایت فروشگاهی قصد سئو کردن سایت خود را دارد، بهترین محتوا برای او قرار دادن کالا یا محصولات مورد درخواست و نظر مخاطبان است.
پس از آن است که فرد مورد نظر که آشنایی لازم با تولید محتوا را دارد میتواند با درج مطالب مناسب بازدید کننده را به خرید از سایت ترغیب کند، محتوا پادشاه است اما این محتوا باید مورد علاقه کاربر باشد تا مشتاق شود به سایت مراجعه کند و از محتوای درج شده در سایت استفاده کند، بدون تبلیغ بهترین محتوا هم توسط مخاطبان دیده نخواهد شد.
عوامل موثر در سئو کدامند؟
- میزان ارتباط محتوا و متن جستجو شده توسط کاربر درگوگل
- میزان ارتباط کلمات کلیدی و محتوای تولید شده در سایت
- میزان ارتباط عنوان صفحه و محتوای صفحه در سایت
- میزان ارتباط آدرس صفحه و محتوای تولید شده در سایت
- میزان ارتباط سرتیتر ها و عنوان صفحه در سایت
- تعداد کلمات کلیدی در صفحه تولید محتوا
- حجم مطالب صفحه تولید محتوا
- متن صفت alt تصاویر قرارداده شده
- میزان لینک داخلی دریافتی در صفحه تولید محتوا
- متن لینک داخلی دریافتی در صفحه تولید محتوا
- میزان لینک خارجی معتبر دریافتی در صفحه تولید محتوا
- میزان ترافیک دریافتی از جستجو در گوگل یا همان موتورهای جستجو
- میزان ماندگاری کاربران در سایت مورد نظر
- میزان کل ترافیک دریافتی
- تعداد افرادی که در شبکه های اجتماعی راجع به برند شما صحبت می کنند (تعداد Mention)
از عواملی که توسط گوگل و کارشناسان گوگل تائید نشده است، تاثیر بک لینک در شبکه های اجتماعی بر سئو سایت است. چرا که لینک های شبکه های اجتماعی به عنوان لینک های یک صفحه برای تعیین میزان اعتبار صفحه محاسبه نمی شوند، ولی میزان ترافیکی که از شبکه های اجتماعی به صفحه منتقل می شود در تعیین رتبه سایت موثر است، تنها نکته در این باره این است که شبکه های اجتماعی می توانند در برند سازی کمک فراوانی به سایت کنند.